Helppo ja nopea tapa katkaista negatiiviset ajatukset

Kun negatiiviset ajatukset jäävät päälle, niiden pysäyttäminen voi tuntua täysin mahdottomalta. On kuitenkin olemassa aivojen toimintaan perustuva helppo ja nopea tapa katkaista negatiiviset ajatukset kuin seinään!

Minulla on ajoittain jaksoja, jolloin nukun todella huonosti. Herään viideltä aamulla, pyörin ja pyörin, enkä saa unta. Kun sama jatkuu jonkin aikaa, univelkaa – ja väsymystä – alkaa olla ihan mukavasti.

Viime viikolla oli sellainen jakso. Perjantaiaamuna nousin puoli kuudelta, koska tiesin, että uni ei enää tulisi. Edellisenä yönä olin kirjoittanut ja suunnitellut kahdesta puoli viiteen. Jo sitä ennen olin nukkunut usean yön huonosti.

helppo ja nopea tapa katkaista negatiiviset ajatukset

On siis tarpeetonta sanoa, että olin väsynyt lähtiessäni perjantai-iltana ratsastustunnille. Olin joutunut jättämään yhden vakitunnin väliin ja menin nyt korvaamaan sen tunnille, jolla en ole käynyt koskaan aikaisemmin.

Jostain syystä uskoin, että tunnilla ratsastetaan aina koulua, ja olin hyvin helpottunut ajatellessani, että koulutunnista selviän ihan missä väsymystilassa tahansa. Esteet jännittävät minua, vaikka tykkäänkin hypätä.

Olin lievästi sanoen yllättynyt, kun tallille tullessani huomasin että koulutunnin sijasta edessä oli estetunti. Eikä edes mikä tahansa estetunti, vaan rataharjoitus.

Eikä siinä vielä kaikki, ryhmä oli minun tasoani reilusti edistyneempi. Tunnen yhden ratsastajista ja tiedän, että hän kisannut 90 cm:n luokissa. Verrattuna omiin 50 cm:n kisasuorituksiini se tuntuu aika hurjalta.

Ensimmäinen reaktioni lukiessani tallin seinältä rataharjoituksesta oli tehdä täyskäännös.

“Ei onnistu”, ajattelin. “Minä en pysty tähän, en näin väsyneenä. Lähden kotiin. En vain yksinkertaisesti pysty tähän.”

Hetken aikaa olin täysin vakuuttunut, että olin oikeassa.

Enhän minä mitenkään voisi pystyä siinä väsymystilassa. Esteradan hyppääminen vaatii valtavasti keskittymistä, enkä minä pystyisi siinä tilassa keskittymään riittävästi. Huomioni herpaantuisi, ja tippuisin. Minuun voisi sattua. Voisi käydä pahastikin.

Siinä vaiheessa kyllästyin negatiivisiin ajatuksiini.

Edes tiedostamatta mitä tein, siirsin ajatukseni siihen hetkeen. Katsoin ympärilleni satulahuoneessa. Satuloita kolmessa rivissä. Tunsin lattian jalkojeni alla. Haistoin tallin hajun. Ja kas kummaa, negatiiviset ajatukset katosivat välittömästi.

“En tiedä, miten se tulee menemään”, ajattelin, ja se oli jo paljon positiivisempi ajatus. Päätin, että menen hetken kerrallaan ja keskityn niin hyvin kuin pystyn. Ehkä selviäisin.

Helppo ja nopea tapa katkaista negatiiviset ajatukset kuin seinään

Loppujen lopuksi ratsastin radan kahteen kertaan (se oli 60 cm), ja se meni ihan hyvin. Olin radan jälkeen ihan hengästynyt ja poikki, mutta pysyin selässä, ja pystyin hallitsemaan hevosta ja tekemään sen kanssa yhteistyötä ihan hyvin. Siitä jäi jopa onnistumisen kokemus, ja pitkästä aikaa tuli innostus mennä talliestekisoihin joskus lähiaikoina.

Seuraavana aamuna ajoin Ruoveden ratsutallin upeisiin maisemiin kuuntelemaan Tietoisesti taitava ratsastaja -luentoa. Siellä sain tieteellisen selityksen sille, mistä edellisillan negatiiviset ajatukset tulivat, ja miksi ne katosivat niin nopeasti.

Mutta ennen kuin kerron siitä enemmän, minulla on sinulle muutama kysymys.

Tiedätkö, miksi positiivinen ajattelu on niin vaikeaa? Tiedätkö miksi ajatukset tuppaavat aina palaamaan negatiivisiin uomiin?

Entä haluatko tietää, miten katkaista negatiiviset ajatukset hyvin helposti ja nopeasti?

Haluatko tietää myös, miten voit muuttaa hetket, jolloin tiedostat palanneesi negatiivisiin ajatuksiin, ihaniksi voimanhetkiksi?

Urheilupsykologi ja mindfulness-kouluttaja Anna Andersén selitti Tietoisesti taitava ratsastaja -luennollaan aivojen toimintaa.

Hän kertoi, että puolet ajasta aivot ovat ns. automaatiotilassa, johon liittyy negatiivisia ajatuksia, jopa uhkakuvia.

Automaatiomoodin voi kuitenkin katkaista hyvin helposti tulemalla tietoiseksi tästä hetkestä.

Niin sanoo uusin tiede.

Aistimalla mikä on läsnä tässä ja nyt, negatiiviset ajatukset keskeytyvät.

Tämä on hyvin yksinkertaista ja helppoa. Riittää, että alat nähdä, kuulla, haistaa, maistaa tai tuntea läsnä olevia asioita. Pari syvää vatsahengitystä auttaa myös kätevästi tulemaan läsnäolevaksi tähän hetkeen.

On myös hyvä huomata, että aivot on rakennettu negatiiviseen ajatteluun. Uhkien huomaamisesta on ollut hyötyä lajin selviytymisen kannalta.

Sinussa ei siis ole mitään vikaa, jos sinulla on paljon negatiivisia ajatuksia. Negatiiviset ajatukset tarkoittavat yksinkertaisesti, että aivosi ovat normaalit.

Tiedät nyt siis helpon ja nopean tavan keskeyttää negatiiviset ajatukset. Riittää, että palautat itsesi aistihavaintojen kautta tähän hetkeen.

Automaatiomoodin katkaiseminen parantaa tilannetta, mutta tämän voi viedä vieläkin pidemmälle.

Sen jälkeen kun olet katkaissut negatiiviset ajatukset, sinun on helppo siirtää ajatukset johonkin positiiviseen.

Jos et osaa katkaista negatiivisia ajatuksia, saatat yrittää vääntää ajatuksiasi väkisin positiivisiksi. Se ei  kuitenkaan toimi kovin hyvin, ainakaan minulla, ja olen luopunut siitä kauan sitten.

Kuitenkin sen jälkeen, kun automaatiomoodi on katkaistu, mielessä on tilaa juuri niille ajatuksille, jotka itse valitset.

Minä sanon: Valitse tällaisina hetkinä parhaat mahdolliset ajatukset!

Miten se tehdään?

Negatiiviset ajatukset keskittyvät yleensä siihen, mitä ET halua. Mieti mitä todella HALUAT, ja keskity näinä hetkinä siihen.

Tämä vaatii itsensä kuuntelemista. Mieti, mikä on negatiivisten ajatustesi ydin. Mitä pelkäät kaikkein eniten? Kun tiedostat tämän, mieti mitä haluaisit kaikkein mieluiten saada sen sijaan.

Jos negatiiviset ajatuksesi liittyvät huonoon taloudelliseen tilanteeseen, voit keskittyä automaatiomoodin katkaistuasi ajattelemaan taloudellista tilannetta, jossa haluat olla vaikkapa vuoden päästä.

Voit luoda itsellesi voimalauseen, jonka sanot itsellesi mielessäsi automaatiomoodin katkaistuasi. Esimerkiksi: “Luon taloudellista turvaa”.

Samalla kun ajattelet näitä sanoja valitset tuntea, että se on totta.

Toinen tapa on keskittyä ajattelemaan ja fiilistelemään jotain, joka on jo hyvin taloudessasi. Voit ajatella esimerkiksi laskua, jonka sait maksettua ja fiilistellä, miten hyvältä tuntuu, että sinulla oli siihen rahaa.

Jos pystyt tähän, negatiivisia ajatuksiasi seuraa aina ihana voimanhetki.

Silloin se mitä ajattelet ja tunnet negatiivisten ajatusten jälkeen, voittaa negatiiviset ajatukset – silloin positiivisissa ajatuksissasi on paljon enemmän voimaa kuin aikaisemmin.

Mitä syvemmin olet läsnä tietoisesti luomassasi positiivisessa kokemuksessa, ja miten syvemmin tunnet sen, sitä enemmän kokemus myös muovaa aivojasi positiivisempaan suuntaan.

Huomaa, että vaikka automaatiomoodin katkaiseminen on helppoa, se yrittää mennä uudelleen päälle ja meneekin, ellet ole valppaana. Tämä voi tapahtua monta kertaa lyhyen ajan sisällä. Mindfulnessin eli tietoisen läsnäolon ja omien mielenliikkeiden tiedostamisen harjoittaminen auttaa tässä.

Jos et yksinkertaisesti pysty katkaisemaan negatiivisia ajatuksia, kokeile suhtautua niihin myötätunnolla.

Lue myös:

8 tapaa joilla aivoissasi vallitseva kielteinen vinouma estää sinua olemasta onnellinen
Hyviin kokemuksiin uppoutuminen tekee aivoistasi positiivisemmat

6 thoughts on “Helppo ja nopea tapa katkaista negatiiviset ajatukset

  1. Aivan ihania nämä sinun postisi. Ovat itselleni voimaannuttavia.

  2. Kiitos Inna kun haluat auttaa ihmisiä! Ja kiitos kun olet osannut kääntää vastoinkäymiset voimavaraksesi, joista me muutkin voimme hyötyä!! 🙂

  3. Olen onnellinen että oppimastani on niin paljon apua!❤

  4. Kiitos hyvistä ajatuksista,olen juuri sellaisessa hetkessä elämääni että kaipaan juuri sinunlaistasi mentoria.Kiitos❤

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *