Mistä krooninen riittämättömyyden tunne johtuu

Viime viikolla aloimme puhua riittämättömyyden tunteesta, jonka kanssa lukemattomat ihmiset kamppailevat salaa joka päivä.

Jokainen ihminen kokee riittämättömyyttä jossain vaiheessa elämänsä aikana, mutta huolestuttavaa riiittämättömyyden tunne on silloin, kun siitä tulee kroonista.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että pahimmillaan riittämättömyyden tunne heikentää elämänlaatua kaikilla elämänalueilla.

Mistä tuo kavala ja kalvava riittämättömyyden tunne sitten oikein tulee?

Tässä on minun teoriani.

Pohjimmiltaan krooninen riittämättömyyden tunne johtuu siitä, että et koe olevasi riittävän hyvä ja rakastamisen/tykkäämisen arvoinen sellaisena kuin olet.

Pelkäät, että et kelpaa toisille, ja siksi ponnistelet (enemmän tai vähemmän tietoisesti) kaiken aikaa saadaksesi toiset pitämään sinua riittävänä.

Tähän vaikuttaa ainakin neljä asiaa:

1) Ihminen on sosiaalinen olento

Satojatuhansia vuosia sitten, jolloin nykyihmisen aivot muotoutuivat, ihminen eli vielä luonnon armoilla. Tällöin oli hengissä säilymisen kannalta erittäin tärkeää elää yhteisössä toisten ihmisten kanssa. Jos jäit yksin, todennäköisesti kuolit aika pian.

Yksin jäämisen pelko on siis ainakin osittain biologista, hengissä säilymiseen liittyvää pelkoa. Siksi se on niin syvä.

Meillä on eroonpääsemätön sisäinen tarve tulla hyväksytyksi osaksi porukkaa.

2) Nykyajan vaatimukset

Nykyajan vaatimukset ihmiselle ovat kovat. Pitäisi olla jatkuvasti tehokas ja aikaansaava työntekijä, joka elää upeassa parisuhteessa täydellisen kumppanin kanssa.

Lisäksi pitäisi

  • näyttää aina hyvältä ja seksikkäältä
  • olla aina positiivinen
  • syödä terveellisesti
  • liikkua monta kertaa viikossa
  • pysyä hoikkana
  • olla läsnä ja nauttia elämästä
  • kasvaa ihmisenä
  • viettää laadukasta vapaa-aikaa
  • matkustella
  • nauttia hyvästä elintasosta
  • olla hyvä sängyssä ja harrastaa seksiä kolme kertaa viikossa tai enemmän
  • pitää koti aina siistinä
  • olla ulospäinsuuntautunut ja itsevarma
  • toteuttaa unelmiaan
  • olla kärryillä siitä mitä maailmalla tapahtuu
  • tavata ystäviä ja viettää vilkasta sosiaalista elämää
  • jne., jne.

ja kaikesta tästä huolimatta pitäisi olla aikaa vain olla, uusiutua ja rentoutua.

Jossain kohtaa elämämme aikana muodostamme uskomuksen, että ulkoiset asiat määrittävät, olemmeko riittävän hyviä vai emme.

Alamme kuvitella, että jos pystymme vastaamaan ulkoapäin tuleviin vaatimuksiin ja odotuksiin, varmistamme sen, että olemme riittävän hyviä toisten silmissä.

Jos olemme riittävän hyviä, meitä ei hylätä. Emme jää yksin.

Kuvittelemme, että olemme riittävän hyviä silloin, kun täytämme kaikki vaatimukset.

3) Kielteinen vinouma

Aivomme ovat rakentuneet huomaamaan negatiiviset asiat ja ohittamaan positiiviset asiat.

Tämä tarkoittaa usein sitä, että kiinnität huomioita vain niihin vaatimuksiin, joita et pysty täyttämään.

Jos suoriudut työstäsi hyvin, sinulla on hyviä ystäviä ja kivoja harrastuksia, mutta ei sitoutunutta parisuhdetta, tunnet että sinussa on jotain vikaa, etkä voi olla onnellinen, kunnes löydät Sen oikean, joka haluaa olla kanssasi loppuelämän.

Kielteinen vinouma saa sinut keskittymään kaikkeen siihen, missä et ole riittävän hyvä ja ohittamaan yhtä lukuisat asiat, joissa sinä riität.

Se että olet riittävän hyvä tietyissä asioissa, ei riitä sinulle niin kauan, kuin koet olevasi riittämätön toisissa.

Sinun pitäisi olla riittävän hyvä kaikessa.

Ja yleensä riittävän hyvä tarkoittaa täydellistä.

4) Positiivisen vahvistuksen puuttuminen

Elämme kulttuurissa, jossa virheistä huomautetaan, mutta positiivista palautetta ei anneta.

Tämä on ehkä muuttumassa, mutta kun olit lapsi, et juurikaan kuullut positiivista palautetta.

Tai jos kuulit, palaute koski käytöstäsi, ei niinkään sitä kuka olet ihmisenä.

Et ole saanut positiivista palautetta luonteestasi, ainutlaatuisuudestasi ja ihanuudestasi.

Jos sinulla myöhemmin elämäsi aikana on ollut hurjia unelmia, läheisesi ovat todennäköisesti sanoneet sinulle, että niiden toteuttaminen on mahdotonta.

He eivät tehneet sitä ilkeyttään, vaan he luulivat sen olevan realistista. He katsoivat sinun unelmiasi omasta rajoittuneesta näkökulmastaan käsin ja uskoivat auttavansa sinua ja estämään sinua tuntemasta pettymystä.

Positiivisen vahvistuksen puuttuminen yhdessä kielteisen vinouman kanssa on kuitenkin johtanut siihen, että et näe hyviä puoliasi ja vahvuuksiasi.

Näet itsessäsi vain viat ja puutteet.

Mitä voit tehdä?

Vaikka riittämättömyyden tunteesta ei välttämättä pääse eroon kokonaan, on muutamia todella tehokkaita asioita, joita voit tehdä vahvistaaksesi riittämisen tunnetta sisälläsi.

1) Opettele luomaan riittämisen tunne tietoisesti
2) Opettele rakastamaan ja arvostamaan itseäsi
3) Opettele tehokkain tapa syöttää alitajuntaasi tunne, että olet riittävä, hyväksytty ja rakastettu sellaisena kuin olet

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *